Spring naar inhoud

Bijlage 1 Bestuur en medezeggenschap

Bestuur en medezeggenschap

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) is sinds 1 februari 1973 een publiekrechtelijke rechtspersoon, opgericht bij wet en gevestigd te Rotterdam.

Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) en de Code goed Bestuur Universiteiten

In de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW) staan de regels en richtlijnen van het ministerie van OC&W die de basis vormen voor het bestuur, de plichten en verantwoordelijkheden van de universiteiten. In de WHW wordt de basis gelegd voor o.a. de bekostigingswijze, personeelsbeleid, accreditatie van opleidingen, het onderwijsaanbod en samenwerkingen.

De governance van de EUR is ingericht volgens de ‘Code goed bestuur universiteiten’, opgesteld door Universiteiten van Nederland (UNL). Volgens deze code werken het College van Bestuur (CvB) en de Raad van Toezicht (RvT) samen op basis van een transparante vorm van bestuur en toezicht met een goede betrokkenheid van medezeggenschap.

Daarbij is met name aandacht voor:

  • De verantwoordelijkheid van de verschillende bestuurslagen; naast de RvT en het CvB worden ook decanen en faculteitsbesturen aangesproken op hun bestuurlijke rol omdat zij zowel wettelijk als in de praktijk een grote verantwoordelijkheid hebben binnen de universiteit. 
  • Het belang van een open cultuur en een veilige werk- en studeeromgeving.
  • De rol en bevoegdheden van de medezeggenschap.
  • De goede inrichting van de governance van samenwerkingsverbanden tussen universiteiten onderling en tussen universiteiten en overheid/bedrijfsleven. 

In deze bijlage vindt u een overzicht van de rollen en verantwoordelijkheden van de verschillende bestuurslagen op de EUR: het CvB, de RvT en de decanen. Voorts wordt de rol van de medezeggenschap nader geduid. In dat kader is ook het EUR Centraal Stembureau van belang.

Eén van de regels van de WHW en de Code goed bestuur Universiteiten is dat de leden van de RvT en het CvB transparant zijn over hun nevenfuncties. In deze bijlage vindt u daarom ook een overzicht van de nevenfuncties in het verslagjaar 2022.

Voor het borgen van een veilig werk- en studieklimaat heeft de EUR verschillende zorgvuldige procedures, waarover u elders in dit jaarverslag meer kunt lezen. In deze bijlage zullen we in dat kader stil staan bij het EUR klachtenbeleid.

Raad van Toezicht

Rollen en verantwoordelijkheden

Volgens de WHW (art. 9.6 tot 9.9) houdt de RvT toezicht op het bestuur en het beheer van de universiteit, en geeft daarnaast gevraagd en ongevraagd advies aan het CvB. De RvT heeft in elk geval als taak het instellingsplan, de begroting, het jaarverslag, de jaarrekening en het bestuur- en beheerreglement van de universiteit goed te keuren. De RvT legt verantwoording af aan de minister van OC&W, die de leden van de RvT benoemt. 

Leden van de Raad van Toezicht in 2022, nevenfuncties en benoemingstermijn

Prof. dr. J.W. (Jaap) Winter – voorzitter RvT, partner adviesbureau Phyleon Leadership & Governance

  • Voorzitter Raad van Toezicht Stichting Het Van Gogh Museum Amsterdam
  • Hoogleraar Corporate Law Governance & Behaviour Vrije Universiteit Amsterdam
  • Hoogleraar Internationaal Ondernemingsrecht Universiteit van Amsterdam
  • Voorzitter Raad van Commissarissen Royal Schiphol Group N.V.

Benoemingsperiode 1 juni 2020 t/m 31 mei 2024 

Prof. dr. ir. C.J. (Hans) van Duijn – vicevoorzitter RvT en voorzitter Kwaliteitscommissie, emeritus hoogleraar/rector magnificus TU Eindhoven en bestuursadviseur

  • Voorzitter Permanente Commissie Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur (NWO)
  • Voorzitter sectorplancommissie Bèta Techniek
  • Voorzitter bestuur JMBC (onderzoeksschool voor vloeistofmechanica) Nederlands gedelegeerde bij ESFRI (European Strategy Forum for Research Infrastructure)
  • Lid Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen

Benoemingsperiode 1 augustus 2015 t/m 31 juli 2023 

Mr. drs. P.H.J.M. (Pascal) Visée – Lid RvT en voorzitter Auditcommissie, bestuursadviseur en diverse commissariaten

  • Commissaris Royal Flora Holland en voorzitter Audit Commissie Commissaris Rabobank Groep en voorzitter HR Commissie Commissaris Mediq en voorzitter auditcommissie
  • Commissaris Plus Retail en voorzitter auditcommissie
  • Voorzitter van de Raad van Toezicht Stedelijk Museum Schiedam Lid Raad van Advies Nolet groep

Benoemingsperiode 1 maart 2014 t/m 28 februari 2022 

Dr. R. (Rahul) Vas-Bhat – Lid RvT en voorzitter Auditcommissie,

Tot 1 augustus 2022 Deputy Group Controller Unilever en vanaf 1 december 2022 Chief Financial Officer Caldic B.V.

  • Geen nevenfuncties in 2022.

Benoemingsperiode 1 maart 2022 t/m 28 februari 2026 

Drs. L.B.J. (Laura) van Geest, lid RvT en lid Auditcommissie, Bestuursvoorzitter Autoriteit Financiële Markten

  • Voorzitter Financieel Expertise Centrum (FEC)
  • Lid Beoordelingsadviescommissie Nationaal Groeifonds
  • Lid van Bestuur van Pierson fonds
  • Lid Raad van Toezicht Netspar
  • Voorzitter Interdepartementaal Beleidsonderzoek Klimaat (vanaf september 2022)
  • Columnist Het Financieel Dagblad (vanaf oktober 2022)

Benoemingsperiode 1 juni 2020 t/m 31 mei 2024 

Prof. dr. E. (Ellen) Giebels, lid Raad van Toezicht en lid Kwaliteitscommissie,

Full professor Social Psychology of Conflict and Safety, Universiteit Twente

  • Lid Strategische Adviesraad TNO Defensie en Veiligheid
  • Lid Raad van Advies LOWI (op voordracht NWO)
  • Bestuurslid Kurt Lewin Instituut, KNAW Graduate School for Social Psychology and its Applications (tot 1 april 2022)
  • Lid taskforce NeurolabNL - Theme Safety and Security
  • Gastdocent Politieacademie

 Benoemingsperiode 1 juni 2020 t/m 31 mei 2024 

Leden CvB: portefeuilles, nevenfuncties en benoemingstermijn

De leden van het College van Bestuur (CvB) worden benoemd door de RvT en leggen verantwoording af aan de RvT voor het gevoerde beleid en bestuur.

Voorzitter- prof. dr. H. (Ed) Brinksma

De voorzitter is verantwoordelijk voor algemeen bestuurlijke aangelegenheden binnen de universiteit. De portefeuille van de voorzitter bevat onder meer strategisch beleid, regionale, nationale en internationale samenwerking en contacten met de gemeente Rotterdam en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W).

Nevenfuncties in 2022:

  • Hoogleraar Computer Science, Universiteit Twente
  • Lid Raad van Toezicht, Hogeschool Utrecht, vanaf 1 oktober 2022

Benoemingstermijn 1 september 2020-1 september 2024.

Rector magnificus – prof. Dr. A.L. (Annelien) Bredenoord

De rector magnificus is verantwoordelijk voor de portefeuille (kwaliteit van) onderwijs, onderzoek en valorisatie, alsmede voor het wetenschappelijk personeelsbeleid, studentenbeleid en wetenschapsvoorlichting.

Nevenfuncties in 2022:

  • Fractievoorzitter Eerste Kamer der Staten-Generaal D66

Benoemingstermijn 1 oktober 2021- 1 oktober 2025

Vicevoorzitter – dr. E.M.A (Ellen) van Schoten RA

De vicevoorzitter beheert de portefeuille financiën, professional services, vastgoed, duurzaamheid en IT en is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de bedrijfsvoering in het belang van de (strategische) doelstellingen van de EUR.

Nevenfuncties in 2022:

  • Lid Audit Commitee, ministerie van LNV
  • Voorzitter Escience Center
  • Lid Audit Committee Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)

Benoemingstermijn 1 januari 2021-1 januari 2025. 

Decanen

De decanen zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek op hun faculteit. In 2022 vonden er twee wisselingen plaats, nl. bij Erasmus School of Health Policy and Management (ESHPM) en bij Erasmus School of Law (ESL).

  • Prof. dr. P.J.F. (Patrick) Groenen, decaan Erasmus School of Economics  (ESE)
  • Prof. dr. S. (Suzan) Stoter (tot 1-1-2022), Prof. mr. dr. H. (Harriët) Schelhaas (vanaf 1-1-2022), decaan Erasmus School of Law (ESL)
  • Prof. dr. V.J.J.M. (Victor) Bekkers, decaan Erasmus School of Social and Behavioural Science (ESSB)
  • Prof. dr. M. (Martine) van Selm, decaan Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)
  • Prof. dr. H.A.E. (Hub) Zwart, decaan Erasmus School of Philosophy (ESPhil)
  • Prof. dr. S. (Stefan) Sleijfer, decaan Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen (FGG Erasmus MC)
  • Prof. dr. A. (Ansgar) Richter, decaan Rotterdam School of Management  (RSM)
  • Prof. dr. I. (Inge) Hutter, rector International Institute of Social Studies (ISS)
  • Prof. dr. W.B.F. (Werner) Brouwer, prodecaan a.i. Erasmus School of Health Policy and Management (ESHPM) (tot 1-5-2022), Prof.dr. M.J. Ijzerman, prodecaan ESHPM vanaf 1-5-2022.

 Medezeggenschap

De medezeggenschap bij de EUR is in meerdere organen geborgd:

  • de universiteitsraad (UR), die een EUR-breed overzicht heeft
  • de vertegenwoordigers van de vakbonden, verenigd in het Erasmus Labour Council (ELC, voorheen het EUROPA)
  • de verschillende faculteitsraden en de dienstraden
  • de programmacommissies.

Onderstaand vindt u een overzicht van de verschillende medezeggenschapsorganen.

Universiteitsraad

De Universiteitsraad (UR) is het medezeggenschapsorgaan van de EUR (universiteitsniveau-breed). De raad telt twaalf studenten en twaalf medewerkers, allen gekozen door de universitaire gemeenschap. Per aanvang van ieder nieuw collegejaar wordt er een nieuwe samenstelling gekozen van de UR. Onderstaand vindt u de samenstelling tot 1 september en de samenstelling na 1 september 2022. De UR onderhoudt contact met de vertegenwoordigers van het Erasmus Labour Council (ELC, voorheen EUROPA), de faculteitsraden, de dienstraden en de programmacommissies.

Het CvB vergaderde in 2022 maandelijks met de UR op basis van een gezamenlijk voorbereide agenda. In dit overleg komen de wettelijk verplichte onderwerpen aan bod, maar ook onderwerpen waarover het CvB en de UR in onderling dialoog willen treden, en waarbij de UR een (on)gevraagd advies kan geven.

Ieder kwartaal vindt op initiatief van de UR een overleg plaats tussen de centrale en decentrale medezeggenschapsorganen (ELC, faculteitsraden, dienstraden en opleidingscommissies). Door de UR zijn in samenwerking met betrokken beleidsmedewerkers werkgroepen ingericht voor: het gezamenlijk tot stand brengen van de landelijke Kwaliteitsafspraken Hoger Onderwijs (HoKa), een werkgroep voor het creëren van nauwe betrokkenheid bij de EUR strategie en een werkgroep m.b.t. de sustainability doelstellingen van EUR. Het Presidium van de UR was tijdens alle academische plechtigheden vertegenwoordigd.

Samenstelling UR tot 1 september 2022:

Voorzitter: Hans van den Berg (student op de EUR)

Personeelsleden:

Emese von Bóné (ESL), Irena Boskovic (ESSB), Georgiana Carp (RSM), Aleid Fokkema (ESHCC), Ernst Hulst (ESHPM), Bianca Jadoenath (ISS), Sebastiaan Kamp (PRO), Natascha Kraal (EMC), Nikita Schoemaker (ESSB), Albert Wagelmans (ESE), Max Wagenaar (ESPhil) en John van Wel (PS).

Studentleden:

Cagla Altin, Simo Azzarhouni, Sandra Constantinou Juhasz, Zohra Hayat, Pi Cheng Hu, Patryk Jarmakowicz, Jasper Klasen, Daemon Ferlucci, Robbert Rog, Friso Roos, Timo Zandvliet en Yusufhan Balci.

Samenstelling UR vanaf 1 september 2022:

Voorzitter: Ivonne Cune-Noten (medewerker van de EUR)

Personeelsleden:

Emese von Bóné (ESL), Irena Boskovic (ESSB), Georgiana Carp (RSM), Jaap Cornelesse (PS), Aleid Fokkema (ESHCC), Ernst Hulst (ESHPM), Sebastiaan Kamp (PRO), Natascha Kraal (EMC), Chaya Raghoenath (ISS), Nikita Schoemaker (ESSB), Albert Wagelmans (ESE), Max Wagenaar (ESPhil).

Studentleden:

Cagla Altin, Simo Azzarhouni, Veerle Bakker, Tom van Dijken, Erin van Gestel, Wesley Hennep, Sandra Constantinou Juhasz, Patryk Jarmakowicz, Wincey Randoe, Friso Roos, Luuk van Tol en Nawin Ramcharan

Dienstraden

De ondersteunende diensten (Professional Services, de Algemene Bestuursdienst en de Universiteitsbibliotheek) zijn sinds 1 november 2016 elk vertegenwoordigd in een eigen dienstraad. De dienstraden voeren regelmatig overleg met de hoofden van de betreffende organisatieonderdelen. Vertegenwoordigers van de dienstraden onderhouden contacten met vertegenwoordigers van de UR en ELC (zie hieronder).

Erasmus Labour Council (ELC)

In het Lokaal Overleg maakt het CvB nadere afspraken met de vertegenwoordigers van de vakbonden, bij de EUR verenigd in het ELC. De vakbonden die in dit gremium zijn vertegenwoordigd zijn de Algemene Onderwijsbond, FNV Overheid en CNV.

In het verslagjaar 2022 vergaderde ELC negen keer met de vice voorzitter van het CvB en de directeur HR.

Centraal Stembureau

Het Centraal Stembureau van de EUR organiseert de verkiezingen voor de UR en de dienstraden van de centrale ondersteunende diensten. Het Centraal Stembureau coördineert verder de werkzaamheden van de facultaire stembureaus, die de verkiezingen voor de faculteitsraden organiseren.

In samenwerking met de leden van de UR is in 2018 besloten om de verkiezingen voor de studentleden van de UR via een EUR-brede verkiezing te organiseren. In plaats van facultaire kiesdistricten is er in aanvulling op artikel 23 van het Kiesreglement voor de Universiteitsraad voorzien in een nieuw Kiesdistrict 10, bestaande uit alle bij de EUR ingeschreven studenten. Daarnaast is voor de verkiezingen van de studentleden van de Universiteitsraad in september 2021 een lijstsysteem ingevoerd.

Klachtenbeleid

De EUR heeft voorzien in de wettelijk voorgeschreven regelingen en procedures voor de behandeling van klachten, bezwaren en beroepen. Het gaat daarbij niet alleen over formele beroep- en bezwaarschriften en klachten op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek, maar ook om klachten van bijvoorbeeld huishoudelijke aard. De EUR maakt de klachtenregeling duidelijk en toegankelijk met heldere regels en richtlijnen voor medewerkers en studenten.

In 2022 zijn door studenten 206 beroepschriften ingediend bij het College van Beroep voor de Examens van de EUR (tegenover 307 in 2021). Dat waren voornamelijk beroepen tegen besluiten met betrekking tot (negatief) bindend studieadvies, toelating tot een masteropleiding en tentamens. 

In 9 zaken werd er geprocedeerd bij de onderwijsrechter, het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (in 2021 gebeurde dat 10 keer). 

Verder zijn in 2022 in totaal 48 bezwaarschriften door de Adviescommissie voor Klachten en Bezwaarschriften en de Geschillenadviescommissie Studenten behandeld (tegenover 76 in 2021). Het ging hier vooral om besluiten van of namens het CvB. 

Door de Commissie Wetenschappelijke Integriteit, Commissie Ongewenst Gedrag en de Adviescommissie voor  Klachten en Bezwaarschriften zijn er in 2022 tien klachten behandeld (tegenover 25 in 2021). 

Bij de wettelijk verplichte Faciliteit Rechtsbescherming werden naast de beroepen en bezwaren ook 210 klachten, meldingen en verzoeken ingediend (tegenover 170 in 2021). 

Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report