Spring naar inhoud

Bijlage 1 Bestuur en medezeggenschap

Bestuur en medezeggenschap

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) is sinds 1 februari 1973 een publiekrechtelijke rechtspersoon, opgericht bij wet en gevestigd te Rotterdam.

Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) en de Code goed Bestuur Universiteiten

In de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW) staan de regels en richtlijnen van het ministerie van OC&W die de basis vormen voor het bestuur, de plichten en verantwoordelijkheden van de universiteiten. In de WHW wordt de basis gelegd voor o.a. de bekostigingswijze, personeelsbeleid, accreditatie van opleidingen, het onderwijsaanbod en samenwerkingen.

De governance van de EUR is ingericht volgens de ‘Code goed bestuur universiteiten’, opgesteld door Universiteiten van Nederland (UNL). Volgens deze code werken het College van Bestuur (CvB) en de Raad van Toezicht (RvT) samen op basis van een transparante vorm van bestuur en toezicht met een goede betrokkenheid van medezeggenschap.

Daarbij is met name aandacht voor:

  • De verantwoordelijkheid van de verschillende bestuurslagen; naast de RvT en het CvB worden ook decanen en faculteitsbesturen aangesproken op hun bestuurlijke rol omdat zij zowel wettelijk als in de praktijk een grote verantwoordelijkheid hebben binnen de universiteit. 
  • Het belang van een open cultuur en een veilige werk- en studeeromgeving.
  • De rol en bevoegdheden van de medezeggenschap.
  • De goede inrichting van de governance van samenwerkingsverbanden tussen universiteiten onderling en tussen universiteiten en overheid/bedrijfsleven. 

In deze bijlage vindt u een overzicht van de rollen en verantwoordelijkheden van de verschillende bestuurslagen op de EUR: het CvB, de RvT en de decanen. Voorts wordt de rol van de medezeggenschap nader geduid. In dat kader is ook het EUR Centraal Stembureau van belang.

Eén van de bepalingen van de WHW en de 'Code goed bestuur Universiteiten' is dat de leden van de RvT en het CvB transparant zijn over hun nevenfuncties. In deze bijlage vindt u daarom ook een overzicht van de nevenfuncties in het verslagjaar 2023.

Voor het borgen van een veilig werk- en studieklimaat heeft de EUR verschillende zorgvuldige procedures, waarover u elders in dit jaarverslag meer kunt lezen. In deze bijlage staan we in dat kader stil bij het EUR klachtenbeleid.

Raad van Toezicht

Rollen en verantwoordelijkheden

Volgens de WHW (art. 9.6 tot 9.9) houdt de RvT toezicht op het bestuur en het beheer van de universiteit, en geeft daarnaast gevraagd en ongevraagd advies aan het CvB. De RvT heeft in elk geval als taak het instellingsplan, de begroting, het jaarverslag, de jaarrekening en het bestuur- en beheerreglement van de universiteit goed te keuren. De RvT legt verantwoording af aan de minister van OC&W, die de leden van de RvT benoemt. 

Leden van de Raad van Toezicht in 2022, nevenfuncties en benoemingstermijn

Prof. dr. J.W. (Jaap) Winter, voorzitter RvT, partner adviesbureau Phyleon Leadership & Governance

  • Hoogleraar Corporate Law Governance & Behaviour Vrije Universiteit Amsterdam
  • Hoogleraar Internationaal Ondernemingsrecht Universiteit van Amsterdam
  • Voorzitter Raad van Commissarissen Royal Schiphol Group N.V.
  • Lid van het Bestuur van Stichting Continuïteit ASR Nederland

Benoemingsperiode 1 juni 2020 t/m 31 mei 2024.


Prof. dr. ir. C.J. (Hans) van Duijn, vicevoorzitter RvT en voorzitter Kwaliteitscommissie tot 1 augustus 2023, emeritus hoogleraar/rector magnificus TU Eindhoven en bestuursadviseur

  • Voorzitter Permanente Commissie Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur (NWO)
  • Voorzitter sectorplancommissie Bèta Techniek
  • Voorzitter bestuur JMBC (onderzoeksschool voor vloeistofmechanica) Nederlands gedelegeerde bij ESFRI (European Strategy Forum for Research Infrastructure)
  • Lid Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen

Benoemingsperiode 1 augustus 2015 t/m 31 juli 2023.


Dr. R. (Rahul) Vas-Bhat, Voorzitter Auditcommissie en lid RvT, Chief Financial Officer Caldic B.V.

  • Geen nevenfuncties in 2023

Benoemingsperiode 1 maart 2022 t/m 28 februari 2026. 

Drs. L.B.J. (Laura) van Geest, lid RvT en lid Auditcommissie, Bestuursvoorzitter Autoriteit Financiële Markten

  • Voorzitter Financieel Expertise Centrum (FEC)
  • Lid Beoordelingsadviescommissie Nationaal Groeifonds
  • Lid van Bestuur van Pierson fonds
  • Lid Raad van Toezicht Netspar
  • Voorzitter Interdepartementaal Beleidsonderzoek Klimaat (vanaf september 2022)
  • Columnist Het Financieel Dagblad (vanaf oktober 2022)

Benoemingsperiode 1 juni 2020 t/m 31 mei 2024. 

Prof. dr. E. (Ellen) Giebels, lid Raad van Toezicht en lid Kwaliteitscommissie tot 1 augustus 2023, voorzitter Kwaliteitscommissie en vicevoorzitter RvT vanaf 1 augustus 2023, Full professor Social Psychology of Conflict and Safety, Universiteit Twente

  • Lid Strategische Adviesraad TNO Defensie en Veiligheid
  • Lid Raad van Advies LOWI (op voordracht NWO)
  • Lid taskforce NeurolabNL - Theme Safety and Security
  • Gastdocent Politieacademie

 Benoemingsperiode 1 juni 2020 t/m 31 mei 2024. 

 Prof. dr. E. (Elmer) Sterken, lid Raad van Toezicht en lid Kwaliteitscommissie, Professor of Monetary Economics, University of Groningen 

  • Voorzitter Raad van Toezicht University of Humanistic Studies
  • Lid Universiteitsraad University of Tartu
  • Lid Raad van Toezicht Groninger Museum
  • Lid van de Centrale Plancommissie CPB

 Benoemingsperiode 1 augustus 2023 t/m 31 juli 2027.

Leden CvB: portefeuilles, nevenfuncties en benoemingstermijn

De leden van het College van Bestuur (CvB) worden benoemd door de RvT en leggen verantwoording af aan de RvT voor het gevoerde beleid en bestuur. 

Voorzitter- prof. dr. H. (Ed) Brinksma

De voorzitter is verantwoordelijk voor algemeen bestuurlijke aangelegenheden binnen de universiteit. De portefeuille van de voorzitter bevat onder meer strategisch beleid, regionale, nationale en internationale samenwerking en contacten met de gemeente Rotterdam en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W).

 Nevenfuncties in 2023:

  • Hoogleraar Computer Science, Universiteit Twente
  • Lid Raad van Toezicht, Hogeschool Utrecht, vanaf 1 oktober 2022

Benoemingstermijn 1 september 2020-1 september 2024.

Rector magnificus – prof. Dr. A.L. (Annelien) Bredenoord

De rector magnificus is verantwoordelijk voor de portefeuille (kwaliteit van) onderwijs, onderzoek en valorisatie, alsmede voor het wetenschappelijk personeelsbeleid, studentenbeleid en wetenschapsvoorlichting.

Nevenfuncties in 2023:

  • Fractievoorzitter Eerste Kamer der Staten-Generaal D66 (tot 13 juni 2023)
  • Lid van de High Level Expert Group Horizon Europe (vanaf 1 december 2023)

Benoemingstermijn 1 oktober 2021- 1 oktober 2025.

Vicevoorzitter – dr. E.M.A (Ellen) van Schoten RA

De vicevoorzitter beheert de portefeuille financiën, professional services, vastgoed, duurzaamheid en IT en is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de bedrijfsvoering in het belang van de (strategische) doelstellingen van de EUR.

Nevenfuncties in 2023:

  • Lid Audit Commitee, ministerie van LNV
  • Voorzitter Escience Center
  • Lid Audit Committee Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
  • Lid Raad van Toezicht Rotterdam Philharmonisch Orkest (vanaf 20 december 2023)

 Benoemingstermijn 1 januari 2021-1 januari 2025

Decanen

De decanen zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek op hun faculteit. In 2023 vonden er twee wisselingen plaats, namelijk bij Rotterdam School of Management (RSM) en International Institute of Social Studies (ISS).

  • Prof.dr. P.J.F. (Patrick) Groenen, decaan Erasmus School of Economics (ESE)
  • Prof.mr. dr. H. (Harriët) Schelhaas, decaan Erasmus School of Law (ESL)
  • Prof.dr. V.J.J.M. (Victor) Bekkers, decaan Erasmus School of Social and Behavioural Science (ESSB)
  • Prof.dr. M. (Martine) van Selm, decaan Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)
  • Prof.dr. H.A.E. (Hub) Zwart, decaan Erasmus School of Philosophy (ESPhil)
  • Prof.dr. S. (Stefan) Sleijfer, decaan Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen (FGG Erasmus MC)
  • Prof.dr. R. (Ruard) Ganzevoort volgde Prof. dr. I. (Inge) Hutter op als rector International Institute of Social Studies (ISS) per 15 augustus 2023
  • Prof.dr. M.J. (Maarten) Ijzerman, decaan Erasmus School of Health Policy Management (ESHPM).
  • Prof.dr. W.B.F (Werner) Brouwer volgde per 1 november 2023 Prof. dr. A. (Ansgar) Richter op interim basis als decaan Rotterdam School of Management (RSM)

 Medezeggenschap

De medezeggenschap bij de EUR is in meerdere organen geborgd:

  • de universiteitsraad (UR), die een EUR-breed overzicht heeft
  • de vertegenwoordigers van de vakbonden, verenigd in het Erasmus Labour Council (ELC)
  • de verschillende faculteitsraden en de dienstraden
  • de programmacommissies. 

Een overzicht van de verschillende medezeggenschapsorganen:

Universiteitsraad

De Universiteitsraad (UR) is het medezeggenschapsorgaan voor de gehele EUR. De raad telt twaalf studenten en twaalf medewerkers, allen gekozen door de universitaire gemeenschap. Per aanvang van ieder nieuw collegejaar wordt er een nieuwe samenstelling gekozen van de UR. Onderstaand vindt u de samenstelling tot 1 september en de samenstelling na 1 september 2023. De UR onderhoudt contact met de vertegenwoordigers van het Erasmus Labour Council (ELC), de faculteitsraden, de dienstraden en de programmacommissies. 

Het CvB vergaderde in 2023 maandelijks met de UR op basis van een gezamenlijk voorbereide agenda. In dit overleg komen de wettelijk verplichte onderwerpen aan bod, maar ook onderwerpen waarover het CvB en de UR in onderling dialoog willen treden, en waarbij de UR een (on)gevraagd advies kan geven. 

Ieder kwartaal vindt op initiatief van de UR een overleg plaats tussen de centrale en decentrale medezeggenschapsorganen (ELC, faculteitsraden, dienstraden en opleidingscommissies). Door de UR zijn in samenwerking met betrokken beleidsmedewerkers werkgroepen ingericht voor: het gezamenlijk tot stand brengen van de landelijke Kwaliteitsafspraken Hoger Onderwijs (HoKa), voor het creëren van nauwe betrokkenheid bij de EUR strategie en voor de duurzaamheidsdoelstellingen van EUR. Het Presidium van de UR was tijdens alle academische plechtigheden vertegenwoordigd. 

Samenstelling UR tot 1 september 2023: 

Voorzitter: Ivonne Cune-Noten (medewerker van de EUR)

Personeelsleden:

Emese von Bóné (ESL), Irena Boskovic (ESSB), Georgiana Carp (RSM), Jaap Cornelesse (PS), Aleid Fokkema (ESHCC), Ernst Hulst (ESHPM), Sebastiaan Kamp (PRO), Natascha Kraal (EMC), Chaya Raghoenath (ISS), Nikita Schoemaker (ESSB), Albert Wagelmans (ESE), Max Wagenaar (ESPhil). 

Studentleden:

Cagla Altin, Simo Azzarhouni, Veerle Bakker, Tom van Dijken, Erin van Gestel, Wesley Hennep, Sandra Constantinou Juhasz, Patryk Jarmakowicz, Wincey Randoe, Friso Roos, Luuk van Tol en Nawin Ramcharan 

Samenstelling UR vanaf 1 september 2023: 

Voorzitter: Ivonne Cune-Noten (medewerker van de EUR)

Personeelsleden:

Emese von Bóné (ESL), Linda Dekker (ESSB), Wesley Hennep (ESSB), Katarzyna Lasak (ESHPM), Rosita Boedhai-Jansen (ISS), Aleid Fokkema (ESHCC), Ernst Hulst (ESHPM), Pedro van Gessel (PS), Sebastiaan Kamp (PRO), Natascha Kraal (EMC), Albert Wagelmans (ESE), Max Wagenaar (ESPhil). 

Studentleden:

Cagla Altin, Tom van Dijken, Nawin Ramcharan, Joseph Ayinla, Linquendo van der Klooster, Anthony van der Linden, Timo Zandvliet, Emre Ulusoy, Yasin Demir, Achraf Taouil, Esra Kahramanoglu, Aki Negate. 

Dienstraden 

De ondersteunende diensten (Professional Services, de Algemene Bestuursdienst en de Universiteitsbibliotheek) zijn sinds 1 november 2016 elk vertegenwoordigd in een eigen dienstraad. De dienstraden voeren regelmatig overleg met de hoofden van de betreffende organisatieonderdelen. Vertegenwoordigers van de dienstraden onderhouden contacten met vertegenwoordigers van de UR en ELC (zie hieronder). 

Erasmus Labour Council (ELC) 

In het Lokaal Overleg maakt het CvB nadere afspraken met de vertegenwoordigers van de vakbonden, bij de EUR verenigd in het ELC. De vakbonden die in dit gremium zijn vertegenwoordigd zijn de Algemene Onderwijsbond, FNV Overheid en CNV. 

In het verslagjaar 2023 vergaderde ELC acht keer met de vicevoorzitter van het CvB en de directeur HR. 

Centraal Stembureau 

Het Centraal Stembureau van de EUR organiseert de verkiezingen voor de UR en de dienstraden van de centrale ondersteunende diensten. Het Centraal Stembureau coördineert verder de werkzaamheden van de facultaire stembureaus, die de verkiezingen voor de faculteitsraden organiseren. 

In samenwerking met de leden van de UR is in 2018 besloten om de verkiezingen voor de studentleden van de UR via een EUR-brede verkiezing te organiseren. In plaats van facultaire kiesdistricten is er in aanvulling op artikel 23 van het ‘Kiesreglement voor de Universiteitsraad’ voorzien in een nieuw Kiesdistrict 10, bestaande uit alle bij de EUR ingeschreven studenten. Daarnaast is voor de verkiezingen van de studentleden van de Universiteitsraad in september 2021 een lijstsysteem ingevoerd. In 2023 startte de herziening van het Kiesreglement voor de verkiezingen van de Universiteitsraad. Daarnaast zijn de gedragscode voor de verkiezingen en de subsidieregeling herzien. 

Klachtenbeleid 

De EUR voorziet in de wettelijk voorgeschreven regelingen en procedures voor de behandeling van klachten, bezwaren en beroepen. Het gaat daarbij niet alleen over formele beroep- en bezwaarschriften, meldingen en klachten op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek, maar ook om klachten van bijvoorbeeld huishoudelijke aard. De EUR maakt de klachtenregelingen duidelijk en toegankelijk met heldere regels en richtlijnen voor medewerkers en studenten. 

In 2023 zijn door studenten 203 beroepschriften ingediend bij het College van Beroep voor de Examens van de EUR (tegenover 207 in 2022). Dat waren voornamelijk beroepen tegen besluiten met betrekking tot (negatief) bindend studieadvies, toelating tot een masteropleiding en tentamens.  

In dertien zaken werd hoger beroep ingesteld bij de Raad van State (in 2022 gebeurde dat negen keer). Dit betrof vier keer een hoger beroep tegen de uitspraak van het College van Beroep voor de Examens, acht keer tegen een advies van de Geschillenadviescommissie Studenten en één keer op andere grond.  

Verder zijn in 2023 in totaal 73 bezwaarschriften door de Adviescommissie voor Klachten en Bezwaarschriften (tien) en de Geschillenadviescommissie Studenten (63) behandeld (tegenover totaal 48 in 2022). Het ging hier vooral om besluiten van of namens het CvB.  

Door de Commissie Wetenschappelijke Integriteit (vier), Commissie Ongewenst Gedrag (vijf) en de Commissie Klokkenluider (één) zijn er in 2023 tien klachten behandeld (evenveel als in 2022).  

Bij de wettelijk verplichte Faciliteit Rechtsbescherming werden naast de beroepen en bezwaren ook 247 klachten, meldingen en verzoeken ingediend (tegenover 210 in 2022). 

Versie: v8.1.5

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report