Spring naar inhoud

Hoofdstuk 4 Kwaliteit – Zes thema’s, één universiteit

Kwaliteit

Inleiding

De Erasmus Universiteit (EUR) krijgt sinds 2019 middelen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ieder jaar rapporteert de universiteit over uitvoering van afspraken met medezeggenschap. In 2021 deed de EUR dat uitgebreid, net als in 2024. In de tussenliggende jaarverslagen wordt slechts gerapporteerd over de belangrijkste ontwikkelingen. 

 In 2023 ontving de EUR initieel € 17,764 miljoen in het kader van de Kwaliteitsafspraken Hoger Onderwijs. De middelen Kwaliteitsafspraken droegen in 2023 bij aan de thema’s van de Kwaliteits-en Innovatiekalender die de EUR in 2019 opstelde om te werken aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Deze thema’s zijn: het versterken van de innovatie en de professionaliteit van de docent (OCW-thema 4 en 6); de verbetering van het welzijn en de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten (OCW-thema 1 en 2); het implementeren van onderwijs dat studenten in staat stelt om ingewikkelde en complexe problemen op basis van realistisch vraagstukken in de buitenwereld te leren begrijpen (impact gedreven leren, OCW-thema 4); en tot slot: de verbeteringen op het gebied van onlineonderwijs (OCW-thema 4 en 5). De Community voor Leren en Innoveren ondersteunt de faculteiten op docentprofessionalisering en op online leren (OCW-thema 4 en 5). Het programma Erasmus X jaagt innovaties aan die de kwaliteit van het onderwijs verder versterken. Dit hoofdstuk vat de bestedingen en de voortgang samen over het jaar 2023. Deze rapportage bouwt voort op de uitgebreide rapportage over 2019-2021 die in het jaarverslag over 2021 werd opgenomen. 

Financiële verantwoording

Hieronder in tabel 3 de verantwoording van de bestedingen volgens de OCW-thema’s. De onderbesteding is 14% ten opzichte van de toegekende middelen en is voornamelijk te verklaren door achterstand in besteding bij het Erasmus MC. Het Erasmus MC investeert flink in hybride en online onderwijs en wil met dat doel de voorzieningen in het onderwijscentrum verbeteren, nu dat centrum sowieso verbouwd wordt. Omdat de bouw van het onderwijscentrum vertraagde, kon ook de voorzieningen in de leeromgeving niet worden aangepast. De verwachting is, dat dit eind 2024 is opgelost. De medezeggenschap is geïnformeerd. 

Overzicht investeringen per thema Kwaliteitsafspraken OCW 2023, x € 1.000.

tabel 3

OCW Thema Realisatie 2022 Realisatie 2023
1 Kleinschalig intensief 4.054 4.014
2 Meer en betere begeleiding 2.632 3.305
3 Studiesucces   3
4 Onderwijsdifferentiatie 6.338 8.686
5 Onderwijsfaciliteiten 274 236
6 Professionalisering/docentkwaliteit 688 1503
Grand Total 13.986 17.747

De EUR gebruikt intern andere themabenamingen dan de regeling van OCW in 2018 opstelde. De benamingen van de EUR passen bij de strategie en onderwijsvisie van de EUR.  De koppeling met de OCW-thema’s wordt echter altijd aangegeven. De bestedingen van€ 17,747 miljoen worden daarom hieronder in EUR-terminologie gegeven. 

Overzicht investeringen per thema Erasmus Universiteit 2023, x € 1.000.

tabel 4

EUR-thema Realisatie 2022 Realisatie 2023
1 Personal Professional Development 3.996 4.520
2 Innovation Capacity 2.836 3.335
3 Personal Learning Online Facilities 2.288 2.124
4 Student Wellbeing 508 918
5 Impact at the Core 1.050 1.839
6 Innovative Space 1.264 2.164
7 CLI 2.045 2.847
Grand Total 13.987 17.747

De EUR verdeelt de meeste middelen Kwaliteitsafspraken direct over haar faculteiten, zoals aangegeven in tabel 5. 

Overzicht investeringen per faculteit Erasmus Universiteit 2023, x € 1.000.

tabel 5

  Realisatie 2022 Budget 2023 Realisatie FY 2023
FGG/EMC 773 1.766 595
ESE 1.777 2.661 2.276
ESHPM 439 429 391
ESL 1.587 2.036 1.961
ESSB incl. EUC 1.990 2.267 2.128
ESHCC 361 564 333
RSM 1.919 2.216 2.142
ESPhil 273 288 229
Grand Total 9.120 12.227 10.055

De activiteiten van de faculteiten worden aangevuld door diensten van de Community voor Leren en Innoveren (CLI) en een drietal thematische programma’s. Hun bestedingen over 2023 staan in onderstaande tabel. 

Overzicht investeringen centrale programma’s Erasmus Universiteit 2023, x € 1.000.

tabel 6

  Realisatie 2022 Budget 2023 Realisatie 2023
Erasmus X 1.264 1.400 2.164
Impact at the Core 1.050 1.268 1.785
Student Wellbeing 508 665 751
CLI 2.045 2.000 2.847
NTV middelen   1.219 146
Centrale programma's 4.867 6.552 7.693
Grand Total 9.734 13.104 15.386

Toelichting op de thema’s tot en met 2023

Om een beter inzicht te krijgen wat de investeringen in 2023 opleverden, volgt hier een overzicht per thema.

Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling en het Welzijn van de Student (OCW-thema’s 1 en 2)

De belofte van de onderwijsvisie en de Kwaliteitsafspraken is, dat eind 2024 de meeste onderwijsprogramma’s vaardigheidsonderwijs hebben georganiseerd om studenten beter op te leiden als academische professionals en dat er een goede aanpak is om studenten (mentaal) weerbaar te maken. Vooruitkijkend naar 2024 is er de verwachting dat de EUR de volgende doelen haalt: 

  • De meeste faculteiten hebben vaardigheidscursussen die zich richten op de persoonlijke ontwikkeling en/of de aansluiting met de loopbaan/arbeidsmarkt.
  • De EUR verbetert preventie, maakt mentale problemen bespreekbaar en stroomlijnt en actualiseert het zorgaanbod.

In de periode 2019-2022 hebben de meeste faculteiten onderwijs ontwikkeld gericht op studie- en beroepsvaardigheden. Erasmus MC, Erasmus School of History en Communication (ESHCC) en Erasmus School of Philosophy (Esphil) en Rotterdam School of Management (RSM) hebben de vaardigheidscursussen inmiddels geïmplementeerd. Erasmus University College en Erasmus School of Economics (ESE) ontwikkelden in 2023 respectievelijk carrière- en loopbaanoriëntatie- en studievaardigheden. ESE doet dat zoveel mogelijk flexibel (met een keuzemenu). Erasmus School of Law zet nog steeds veel ontwikkelcapaciteit van Learning Innovatoren in op betere begeleiding van de student en is bezig met de laatste fase van haar Juridische Academische Vaardighedenlijn bij de vakgroep Criminologie.

Aanvullend op de faculteiten werken centrale programma’s om het persoonlijk ontwikkelpad van de student verder te versterken:

  • Impact at the Core startte in 2023 het initiatief ‘Student Journey’ samen met Esphil. Samen met alle faculteiten wordt gekeken waar studenten belangrijke stappen maken in hun studiecarrière en hoe deze beter begeleid zouden kunnen worden.
  • Wellbeing startte met een pilot online mentoring. Studenten krijgen professionele begeleiding gericht op het snijvlak van studie en persoonlijk welzijn.
  • LifeVersity (https://www.lifeversity.nl/) organiseerde 102 cursussen leiderschap en persoonlijke effectiviteit. De cursussen zijn gratis en worden door studenten, voor studenten georganiseerd. In 2023 namen 823 studenten deel.

In Communities of Practice worden de ontwikkelingen besproken. Ontwikkeling is nodig met betrekking tot verdere docentprofessionalisering en de ontwikkeling van studenten in het kader van onze Erasmiaanse waarden.

Impactgedreven leren in 2023 (OCW 4)

Het is de ambitie van de EUR om studenten op te leiden die in werk en samenleving kunnen bijdragen aan oplossingen die te maken hebben met de grote sociaaleconomische, demografische, technologische en klimaat-transities. Studenten kregen tijdens hun studie de vaardigheden mee (zie vorige paragraaf) en deden ervaring op met dit soort problemen.  Doelstelling is om in 2024 in elk programma van de EUR een vak aan te bieden waarin de student met een actuele urgentie van buiten de universiteit werkt, samen met burgers, organisaties, overheden en/of bedrijven. De verwachting voor eind 2024 is dat veel van de meer dan honderd programma’s zo’n vak aanbieden, met inzet van voldoende externe opdrachten hun docenten opleiden op basis van het didactisch model. De EUR is blij met de voortgang die faculteiten anno 2023 maakten op het gebied van impactgedreven onderwijs, zoals blijkt uit onderstaande tabel. 

tabel 7 Resultaten op Curriculumniveau

Faculty Aantal creditpoints (re)designed Aantal studenten*
ESL 146 2.493
ESHCC 97 887
ESHPM 27.5 1.012
RSM 36 3.621
Erasmus MC 24 42
ESE 12 1.300
EUC 10 92
ESSB 110 986
ESPhil 37.5 56
EUR-wide 25 81
Total 525 10.570
* Totalen in jaren 2020-2023    

In 2023 werd het onderwijsconcept voor het derde jaar bachelor verder aangescherpt (minor impactspace) die door studenten met een 9,5 werd beoordeeld. Verder werd gewerkt aan een meer duurzaam model om met de stad samen te werken. Er werd een structurele samenwerking met de wijk Crooswijk gestart, waarin de wijk aangeeft wat nodig is en waarna studenten de uitdagingen in projecten uitwerken. De resultaten worden gezamenlijk besproken om ervan te kunnen leren. Dit project sluit aan op de werkwijze van De Hef op Zuid, dat al eerder door Erasmus X in Rotterdam-Zuid werd gestart. Impact at the Core en de faculteiten werkten voor het genereren van opdrachten nauw samen met het studenteninitiatief Erasmus Verbindt. 

Online en hybride leren in 2023 (OCW-thema 4 en 5)

De medezeggenschap wilde in 2023 graag meer inzicht in de samenhang tussen verbeterprojecten die vanuit de middelen Kwaliteitsafspraken zijn betaald en middelen die de EUR zelf inzet door middel van hun digitaliseringsdienst. Verder wilde men weten hoe de verschillende initiatieven op hybride en online leren bijdragen aan de onderwijskwaliteit. 

Op basis van de interne dialoog concludeerde de EUR dat de ondersteuning Community voor Leren en Innoveren (CLI) aan de faculteiten ervoor zorgt dat cursussen meer samenhangend worden ontworpen met oog voor uitdagende werkvormen, gericht op studenten die moeilijker naar campus kunnen komen en door docenten goed ondersteund worden. De in 2019 gemaakte afspraken worden gehaald: https://www.eur.nl/over-de-eur/visie/community-learning-innovation

Tabel 8 Realisatie KPI Hybride en Online CLI

Aantal projecten bij faculteiten 43 KPI:50
Aantal digitale tools (webcasts, video’s) 50  

In de faculteiten zijn met name Erasmus MC, ESHCC en Esphil actief met het ontwikkelen van leeroplossingen online en hybride en kunstmatige intelligentie. Erasmus X heeft als opdracht om aanvullend op de CLI en faculteiten innovaties van buiten de universiteit naar binnen te brengen. Doel is om samen met docenten en studenten een innovatieve cultuur te ontwikkelen. Verder wordt ernaar gestreefd om concrete onderwijsvernieuwingen te implementeren. In 2023 werd de Ace Yourself-app, gericht op studievaardigheden van met name startende studenten, landelijk geïntroduceerd. Doel is om het onderwijs toegankelijker te maken. Verder organiseerde Erasmus X werkgroepen om de (on)mogelijkheden van kunstmatige intelligentie te onderzoeken. Erasmus X ontwikkelde voor twee faculteiten game based onderwijs. https://www.erasmusx.io/projects 

De meeste faculteiten maakten voor hybride en online onderwijsprogramma’s gebruik van de CLI. Erasmus MC, ESSB en Erasmus University College investeren in hybride en online ontwerp om flexibeler onderwijs te kunnen geven aan studenten die op verschillende momenten moeten samenwerken. In tabel 9 een overzicht van de facultaire initiatieven die in samenwerking met de CLI in 2023 in werden uitgevoerd.

Tabel 9 Overzicht digitale projecten faculteiten

EMC Versnellingsplan Online Onderwijs en Toetsen  
ESSB Ontwerp multidisciplinaire cursussen  
ESSB Flexibiliteit van het onderwijs  
ESSB Professionalisering honours programma  
ESSB Learning & Innovation Team/Hybride en Online  
EUC Ondersteuning onderwijsinnovaties /Hybride en Online  
EUC Herontwerp cursussen/Hybride en online  
     

Professionele Ontwikkeling van de Docent (OCW-thema 6)

De CLI helpt niet alleen hybride en online onderwijs verder, maar biedt ook cursussen voor docenten dat hen in staat stellen continu de kwaliteit en innovatie van het onderwijs te versterken. Dan gaat het niet over de basiscursussen (BKO en SKO), maar over kleine onderwijseenheden ‘microlabs’ waarin docenten een specifieke vaardigheid kunnen leren. 

tabel 10 Microlabs

10 Microlabs 24 KPI:10
350 tot 500 docenten 349 KPI:500
Teach EUR digitaal platform, tools 66  
20 Fellows (onderzoeken van nieuw initiatieven in het onderwijs) actief 20  

Bevindingen Raad van Toezicht en Universiteitsraad

Bevindingen Raad van toezicht

De Kwaliteitscommissie van de Raad van Toezicht neemt kennis van de genomen maatregelen die dienen ter versterking van de kwaliteit van het onderwijs in het kader van de Kwaliteitsafspraken. Daarnaast neemt zij kennis van de wijze waarop de middelen die beschikbaar waren in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs, worden ingezet. Zij voelt zich goed geïnformeerd en is verheugd dat de Erasmus Universiteit goede stappen neemt in de versterking van het studentsucces & studentenwelzijn en de kwaliteit van onderwijs die studenten geboden wordt.

Kwaliteitsafspraken

Na afronding van de midterm evaluatie in 2022, is de Kwaliteitscommissie in 2023 meegenomen in de verdere ontwikkeling van de programma’s. Zo is er gewerkt aan verdere samenhang tussen het implementeren van impact gedreven onderwijs en een duidelijkere verbinding met de Erasmiaanse Waarden. Ook is de Kwaliteitscommissie meegenomen in de totstandkoming van de EUR Onderwijsvisie waarin de Erasmiaanse waarden, impact en verbinding met de regio belangrijke elementen zijn. De Kwaliteitscommissie was zeer te spreken over de Onderwijsvisie.

De Kwaliteitscommissie ziet dat er ook in 2023 een stevige kwaliteitscultuur is bij de Erasmus Universiteit. Faculteiten slagen er steeds beter in om gezamenlijk uitgangspunten voor het onderwijs en de onderwijskwaliteit te bepalen. De Kwaliteitscommissie ziet daarnaast ook dat de betrokkenheid vanuit de Universiteitsraad groot is.

De Kwaliteitscommissie ziet dat er verschillende verbeterpunten ook in 2023 nog aandacht verdienen. Deze betreffen de aanbeveling van het midterm review panel om beter inzicht te krijgen in de daadwerkelijke effecten van de verschillende projecten voor student en docent in het hier-en-nu. Een tweede aandachtspunt betreft de verdere inrichting van het systeem van kwaliteitszorg. Het rapport van de midterm commissie gaf aan dat de werking van het kwaliteitszorgsysteem niet is geëvalueerd. De Kwaliteitscommissie heeft er vertrouwen in dat dit punt in 2024 goed wordt opgepakt, mede in samenhang met de implementatie van de vastgestelde onderwijsvisie. Een laatste aandachtspunt betreft de ethische toetsing van (studenten)onderzoek en de synchronisatie van processen (bijvoorbeeld rondom de academische jaarcirkel, maar ook de PhD opleidingen); hier zijn al belangrijke eerste stappen gezet. 

Nationaal Programma Onderwijs

De Kwaliteitscommissie werd geïnformeerd over de planvorming van de NPO-middelen, specifiek gericht op studentenwelzijn, in- en doorstroom van studenten en de voortgang van het onderzoek voor wetenschappers met een tijdelijke aanstelling. De middelen hebben bijgedragen aan het versterken van de sociale binding en cohesie van studenten; het bespreekbaar maken van het mentale welzijn van studenten en het uitbreiden van de voorzieningen voor studenten die dit nodig hebben. De Kwaliteitscommissie heeft er vertrouwen in dat de geleerde lessen hun plek vinden in het verbeteren van in- en doorstroom alsmede het welzijn van studenten. 

Bevindingen Universiteitsraad

Dit document is een korte reflectie van de werkgroep Kwaliteitsafspraken Hoger onderwijs (HoKa) van de Universiteitsraad (UC) met betrekking tot de ontwikkelingen van de HoKa-investeringen in het afgelopen jaar. Deze reflectie wordt gegeven in de context van het Erasmus (EUR) Jaarverslag 2023, als onderdeel van de evaluatie van de Kwaliteitsafspraken bij EUR. Het is opmerkelijk om te vermelden dat dit document is geschreven door de huidige leden van de HoKa-werkgroep van het UC, waarvan sommigen pas in het academisch jaar 2023-2024 aan de HoKa-gerelateerde thema's hebben gewerkt en dus afwezig waren tijdens het opstellen en vaststellen van de oorspronkelijke HoKa-gerelateerde plannen en tijdens de eerste twee kwartalen van 2023.

Dit reflectiedocument bestaat uit verschillende delen. Ten eerste geeft het een algemene samenvatting van de HoKa-gerelateerde investeringen. Ten tweede beschrijft het de sterke en zwakke punten van elk van de centrale HoKa-projecten (Studentenwelzijn, Impact in de kern, Erasmus X en het Centrum voor Leren en Innoveren). Ten derde biedt het conclusies en aanbevelingen met betrekking tot het HoKa project namens de HoKa Werkgroep.

Globaal overzicht van de deelname de HoKa-werkgroep

Op regelmatige basis reflecteert de HoKa Werkgroep op haar positie, rol en de voortgang. Als resultaat van deze reflecties schetste de HoKa Werkgroep een aantal voordelen voor het huidige functioneren van de HoKa investeringen. Verder merkte de werkgroep op dat er significante verbeteringen zijn geboekt in het huidige academische jaar vergeleken met voorgaande jaren.

Over het algemeen is er een goede en proactieve samenwerking met de projectmanagers van elk van de centrale HoKa projecten. Door middel van consistente en regelmatige bijeenkomsten en/of dialogen worden alle leden beschouwd als medewerkers aan de ontwikkeling en het functioneren van de HoKa-projecten. Er is een wederzijdse erkenning van de voordelen van deze samenwerking, zowel van de kant van de raad als van de kant van de projecten zelf. Er deed zich echter een uitdagend moment voor met een van de centrale projecten, onder meer door miscommunicatie en inadequaat verwachtingsmanagement, wat de werkrelatie tijdelijk negatief beïnvloedde. Zelfs in dit geval bleven we de waarde van proactieve betrokkenheid inzien en door middel van wederzijdse reflectiesessies en het ‘overcommuniceren’ van verwachtingen slaagden we erin om onze werkrelatie te herijken. Daarom werd ervoor gezorgd dat de meningen van de Universiteitsraad over het algemeen tijdig werden opgenomen in de besluitvormings- en creatieve processen.

We vestigen graag de aandacht op de toegevoegde waarde van onze toegang tot co-creatie. Naast het geven van reguliere adviezen over projecten of het instemmen met belangrijke onderdelen van de begroting, hebben we onze toegang tot co-creatie grotendeels gehandhaafd. Zo zorgden we ervoor dat zeer betrokken vertegenwoordigers van de EUR-gemeenschap konden werken aan de projecten die hen na aan het hart liggen en deze konden verrijken met nieuwe en creatieve ideeën. Het proces van co-creatie zorgt ervoor dat benoemde leden van de EUR-community die zich bewust zijn van de behoeften van de peers die zij vertegenwoordigen, deze behoeften overbrengen aan de projectleiders en zo helpen de projecten nog meer te verankeren binnen onze universiteit. 

Halverwege 2023 merkten we een verbetering in het ondersteuningssysteem van de HoKa-werkgroep. Ten eerste was er tijdig contact met de National Desk van HoKa, wat resulteerde in een snelle en efficiënte onboarding van de nieuw benoemde HoKa-werkgroep, waardoor we uiteindelijk al heel vroeg in het academisch jaar konden beginnen met onze participatieve activiteiten en zo onze inbreng konden maximaliseren. Ten tweede was er structureel regelmatig contact met de HoKa-beleidsmaker, die ons voldoende strategische informatie gaf die ons bewustzijn en gebruik van participatierechten ondersteunde. In beide gevallen was de opgebouwde ervaring van de ondersteunende staf van de raad door de jaren heen van het grootste belang. Dit was anders dan voorgaande jaren, toen het gebrek aan (tijdige) overdrachtsinformatie het ondersteuningssysteem verzwakte.  

Centrale EUR HoKa Projecten

We zien de voordelen van de toename in persoonlijke ontwikkelingsvaardigheden op centraal niveau, met een focus op maatschappelijke impact. In lijn met de Onderwijsvisie ondersteunen we hoe deze centrale projecten ruimte bieden voor faculteitsoverstijgende samenwerking. We zien de voordelen van het voortzetten van deze projecten na de HoKa-investeringsregeling wanneer een meer centraal gefinancierde regeling deze uiteindelijk zal vervangen.

We geloven sterk dat het op hoog niveau betrekken van participerende organen (d.w.z. co-creatie) centraal staat bij de goede ontwikkeling van projecten die gericht zijn op de verbetering van onderwijskwaliteit, en we adviseren om dit voort te zetten wanneer er een centraal gefinancierde regeling komt.

Studentenwelzijn

De vertegenwoordigers van de HoKa Werkgroep ontmoeten het projectteam Student Wellbeing (SW) ongeveer twee keer per maand en zijn tevreden over het projectteam. Dat is te danken aan de duidelijke communicatie, tijdige updates over de projecten en adequate en snelle antwoorden op vragen. De vertegenwoordigers hebben het gevoel dat hun input en feedback zeer gewaardeerd wordt. 

Het SW-team is, in samenwerking met relevante belanghebbenden, voortdurend op zoek naar manieren om het welzijn van studenten aan de EUR te verbeteren. Naast het bewezen succes van de Huiskamer, die laagdrempelige toegang biedt tot SW-interventies, wordt momenteel gewerkt aan de implementatie van Student Wellbeing Officers in elke faculteit, met als doel de implementatie van SW-initiatieven op facultair niveau te waarborgen, terwijl er verbinding is met het centrale SW-team en andere SW-functionarissen om samenwerking en kennisuitwisseling te waarborgen. Ook noemenswaardig zijn de inspanningen van het SW-team gericht op fysiek welzijn en het effect van beweging op welzijn. Al deze inspanningen worden ook erkend door andere universiteiten, die zich tot het SW-team van de EUR wenden voor advies en suggesties.   

Impact in de kern

De vertegenwoordigers van de HoKa Werkgroep ontmoeten het Impact at the Core projectteam ongeveer twee keer per maand om verschillende aspecten van het project te bespreken. De discussies zijn altijd open met genoeg ruimte voor ons om (kritische) vragen te stellen, meningen te uiten en ideeën voor te stellen. Bovendien wordt in deze gesprekken vaak de link gelegd naar andere ontwikkelingen binnen de universiteit, zoals de Convergentie (samenwerking van EUR, Erasmus MC en TU Delft), wat belangrijk is vanwege de efficiëntie en effectiviteit.

In 2023 zijn belangrijke stappen gezet om impactgedreven onderwijs verder te verankeren bij EUR. Een die in het bijzonder het vermelden waard is, is de lancering van het Work-Integrated Learning platform Riipen, dat het mogelijk maakt om wicked problems van externe stakeholders in het curriculum te brengen. Het feit dat EUR de eerste universiteit op het Europese vasteland is die Riipen gebruikt, illustreert zowel de visie als de vastberadenheid van het Impact at the Core-team en plaatst ons in de voorhoede van ontwikkelingen in dit type onderwijs. 

Erasmus X

De vertegenwoordigers van de HoKa Werkgroep ontmoeten het Erasmus X projectteam ongeveer twee keer per maand en zijn tevreden over het projectteam vanwege hun bereidheid om ons van de nodige informatie te voorzien en hun openheid tegenover onze kritische vragen. Ondanks een recente uitdagende ervaring werken we momenteel aan het verbeteren van onze werkrelatie door middel van frequent contact en co-creatieve sessies. Vooral in het licht hiervan waarderen we de openheid en toewijding van de projectmanagers.

Erasmus X heeft meerdere innovatieve projecten om betrokkenheid, zachte vaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt te verbeteren. Met hun projecten ondersteunen ze studenten en medewerkers in het omgaan met AI, waarmee ze bij EUR een innovatieve richting inslaan. Een ander prijzenswaardig project, 'Redefining the Classroom', is in staat om EUR-studenten te koppelen aan echte, maatschappelijke problemen in hun HEF-huis in het zuiden van Rotterdam, waardoor innovatie wordt ingebed in de lokale gemeenschappen. Verder stelt ErasmusX vaak hun expertise beschikbaar aan andere actoren binnen de EUR, zoals faculteiten, opleidingscommissies en andere EUR-projecten, waardoor de impact van hun innovatie wordt gemaximaliseerd. 

Center for Learning and Innovation

Dit jaar heeft de HoKa Werkgroep nog nauwer samengewerkt met het projectteam van CLI door middel van een serie dialogen, met tussenpozen van ongeveer een maand. We prijzen vooral de inspanningen van de projectmanagers om ons te betrekken bij regelmatige gesprekken over hun projecten. Deze positieve ontwikkeling toonde aan hoe tijdige en duidelijke communicatie kan zorgen voor een soepele werkrelatie. Hoewel we niet deelnamen aan co-creatieve sessies binnen CLI, waren de dialogen kritieke momenten waarop onze inbreng werd gewaardeerd en onze vragen goed werden opgehelderd. 

Verder leerden we de CLI-subprojecten gericht op professionele onderwijsontwikkeling en online/ hybride onderwijs waarderen. Deze onderwerpen, die eerder veel vragen opriepen vanuit de kant van het UC, werden ons goed uitgelegd tijdens de dialogen en we waarderen het dat er goed op onze input werd ingegaan.

Decentrale participatie

Terwijl er op het centrale niveau van de medezeggenschap in HoKa duidelijk positieve aspecten zijn, zijn er dit jaar op het niveau van de decentrale medezeggenschap verschillende tekortkomingen aan het licht gekomen die we dringend moeten aanpakken en oplossen.

De mate van betrokkenheid van HoKa bij de decentrale medezeggenschapsorganen binnen onze universiteit varieert aanzienlijk. Terwijl sommige faculteiten binnen gestructureerde kaders werken, volgen de meeste andere informele processen of zien ze het onderwerp over het hoofd buiten de jaarlijkse budgetgoedkeuringen om. Met andere woorden: in de meeste decentrale raden en commissies is er een ernstig gebrek aan co-creatie bij HoKa-projecten. Bovendien wordt documentatie vaak niet op tijd geleverd, waardoor de toch al beperkte middelen van deze raden worden belemmerd en de werkdruk van de deelnemers toeneemt.

Dat deze participatierechten niet volledig worden gerespecteerd, wordt verergerd door het gebrek aan kennis bij de leden van deze raden over de reikwijdte van hun rechten en over wat HoKa inhoudt. Wat ook bijdraagt aan het probleem zijn de beperkte middelen die deze raden hebben om in te zetten op participatietaken in het algemeen en op HoKa in het bijzonder. Tot slot zijn er, voor zover wij weten, geen gestandaardiseerde richtlijnen voor co-creatie, waardoor het proces verwarrend en soms ontmoedigend is voor de leden die het soms wel meemaken.

Gezien de positieve aspecten van co-creatie die op centraal niveau zijn geïdentificeerd, vinden we het ontmoedigend dat de decentrale organen er niet van profiteren. De leden van de decentrale organen opereren nauw binnen hun gemeenschap en zijn zich nog meer bewust van de behoeften en problemen van hun peers dan wij op het centrale niveau, en dus, denken wij, beter uitgerust om te co-creëren ten behoeve van hun programma's of faculteiten. 

Aanbevelingen

De toegang tot co-creatie binnen HoKa heeft meerdere voordelen en wordt zeer gewaardeerd door zowel de participerende organen als de projectmanagers om de hierboven genoemde redenen. Met de beëindiging van HoKa en de centralisatie van sommige projecten, raden we sterk aan om de co-creatie te behouden. We zijn echter ook van mening dat het verbeterd kan worden, in het licht van de hierboven genoemde ervaringen. De aanbevelingen:

  • De universiteit moet zorgen voor een tijdige en systematische inwerkperiode voor de nieuwe leden van de participerende organen op HoKa. De overdrachtsinformatie die in de inwerkperiode wordt gedeeld, moet verteerbaar, alomvattend en holistisch zijn, idealiter met een meerjarenoverzicht van HoKa, om de nieuwe raads- en commissieleden te helpen de context en het werk van hun voorgangers te begrijpen en zo beter voorbereid te zijn op co-creatie;
  • Er moeten duidelijke ondersteunende richtlijnen zijn met betrekking tot co-creatie die kunnen worden toegepast op de behoeften en middelen van de verschillende participatieniveaus: opleidingscommissies, faculteitsraden en de universiteitsraad;
  • Elk medezeggenschapsorgaan dient ten minste één lid te hebben dat direct verantwoordelijk is voor HoKa;
  • De decentrale medezeggenschapsorganen zouden moeten profiteren van regelmatig contact met elkaar.

Daarnaast zijn wij van mening dat de projecten die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs in alle scholen binnen de Erasmus Universiteit geïmplementeerd moeten worden.

UITGELICHT

Onderwijs en transities in Rotterdam

Positieve impact is een belangrijk onderdeel van de strategie van de EUR. De maatschappij wordt met grote uitdagingen geconfronteerd en de EUR wil midden in die maatschappij staan en die uitdagingen dus aangaan. Daarom organiseerden we in het najaar met kopstukken van de gemeente Rotterdam en de universiteit een Impact Educatie Dialoog. De vraag die centraal stond: hoe kan het onderwijs bijdragen aan het vormgeven van de transities in Rotterdam?   

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report